Skolbiblioteket

Det är tomt här. Tyst. Solen lyser in genom fönstren, värmande, och får mig att le samtidigt som jag nyfiket kikar på de färgglada böckerna på jakt efter en titel eller ett omslag som kan fånga mitt intresse. Kanske en bekant författare som har skrivit en ny bok?

Från resten av byggnaden hörs röster och en del skratt, utomhus åker bilar förbi med dova motorljud, men det stör inte lugnet här inne. Det luktar inget speciellt, möjligtvis doften av nytryckta eller gamla böcker om man blundar och känner efter ordentligt med ett djupt andetag.

Jag plockar åt mig en bok från hyllan med en lapp där det står ”NYTT” och ser mig omkring, ser den tomma disken med den stationära datorn, raderna av bokhyllor med böcker av olika teman. Psykologi, religion, skönlitteratur, språk. Jag håller andan och lyssnar noga för att höra om det ändå sitter någon tyst och gömmer sig vid något av borden bland bokhyllorna, men jag kan inte höra något. Går tyst och ser mig omkring för att försäkra mig om att mina öron hört rätt. Solen lyser fortfarande och reflekteras i bokryggarna, glittrar och blänker. Det sitter ingen här inne och jag väljer en stol i hörnet av två bokhyllor, tryggt skyddad av en mur av böcker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback