Nationella i svenska: muntliga delen

"Om jag tar med dig på en resa

om jag berättar en historia

är det andra regler som gäller

 

Inte självklart mål

inte rakt utstakat spår

inte logisk ordningsföljd

 

så –

är vi överens:

lossa bältet från tanken

särskilt vid start och landning

 

om jag berättar en historia

finns ingen grammatik att binda orden vid

inget kronologiskt regelverk

ändamålsenlighet

eller tidtabell

 

så –

är vi överens:

du får dra ner rutan

Och luta dig gärna ut genom fönstret"

 

Solja Krapu


Målning: Stina Wollter

 

Hade muntliga nationella i svenska idag, det gick bra! Pratade om ovanstående dikt och målning, om någon är nyfiken på vad jag sa kan jag lägga upp manus här :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback